Eric wint wéér en Roan voor de 1e keer!!

” Ik geloof niet in psychologie, ik geloof in goede zetten”

Bobby Fischer

‘De weg naar de overwinning is geplaveid met nederlagen’, zo luidt een oud gezegde. En inderdaad, Roan van Brussel maakte deze spreuk weer helemaal waar! In een spectaculaire partij die na te spelen is, wist Roan voor de eerste keer dit seizoen te winnen van de parel uit Djibouti, namelijk Abdi Saïd.

De laatste zag een aanval op f7 over het hoofd en waar de aanval op f7 van Kees Lute niet toereikend was, was dat bij Roan wel zéér doeltreffend. Abdi kon nog wat stuiptrekkend tegenspel geven, maar de einduitslag was onontkoombaar: 1-0 voor ROAN!! ‘It giet oan’ met Roan 😉

Kees Lute werd het slachtoffer van een theoretische variant in de Philidor, die Eric goed in het geheugen had. Ondergetekende is hier tegen Jo Clarijs met nagenoeg dezelfde zetten ook in getuind… Kees had zijn zinnen gezet op een toren op a8, maar laat dit nou net een smerige val zijn waar al vele schakers zijn ingetuind…. Kees probeerde het nog wel maar werd hard opgerold in deze miniatuur. Geen schande voor Kees, want er zijn 432 voorbeelden van partijen met nagenoeg hetzelfde zettenverloop in de super database van Sync waar ook alle correspondentiepartijen in staan. Maar tevens een waarschuwing: check je voorbereiding goed. Zie partijen naspelen

Kees-Eric: en dan denk je: “nou de dame moet naar e8 en dan sla ik op c7”.. het is echter een verliezende variant…

Han Kemperink kwam tot aan de tanden toe gewapend met zijn ‘pet systeem’ de zogenaamde Two Knights Defence tegen het Italiaans van Hans Leeuwerik. Han had zijn voorbereiding uitstekend gedaan, want Hans kon geen voordeel uit de opening halen. Het was pas na een ‘oversight’ van Han, dat Hans een pion won. Nog geen directe ramp, maar nu was het verdedigen geblazen voor de zwartspeler. Han vervulde deze rol met verve en toen hij een tactisch remise aanbod deed, zat hij op rozen. De witspeler wilde helemaal geen remise, ging forceren en liep verdiend in het mes. Zie partijen naspelen.

“ALEX, ALEX, ALEX”, buiten de Kern liepen er supporters rond met spandoeken met deze letters erop. Er mocht niet gezongen worden, want dat zou ten koste gaan van ’s mans concentratie, maar wat was Alex weer goed bezig. Het LEEK een remise te worden, want het LEEK gelijk te staan. Alex bewees dat 2x leek, LEKEN wordt, want de toeschouwers waren inderdaad LEKEN. Alex scoorde namelijk wéér een winstpunt. Dit keer was Jan van Riel -geïmponeerd door de stugge verdediging van Alex- het slachtoffer en Jan liet pardoes een toren instaan. “Wat doe je nou” stamelde Alex, maar de parallel met het met maar twee letters verschillende Ajax is onmiskenbaar. “WZAWZDB” ( wij zijn Ajax, wij zijn de beste wordt nu “IBAIBDB”( ik ben Alex, ik ben de beste) Nou ja…. bijna dan, want Alex staat 2e!! Eric is gewaarschuwd…..

Sjoerd ging de laatste ronden als een knoert. Vanuit de jeugd doorgestroomd, blijft de 11-jarige de gemoederen verbazen. Van trainer Fred had hij een goeie tip gekregen om de Caro Kann van Jann te bestrijden. Een pionoffer was ingecalculeerd volgens Fred. Het pakte echter niet uit zoals het zou moeten. Sjoerd verloor de controle en dat kostte hem uiteindelijk de partij tegen een geconcentreerd spelende Jan van der Maas.

Trouwens verbazingwekkend dat Jan er weer was, want Jan, die als pensionado het ambt van molenaar heeft opgepakt was uitermate ongelukkig bij het uitoefenen van zijn passie. Jan werd bij een ongelukkige manoeuvre bijna vermalen door een circa 20 tons zware molensteen. Bijna had er een thriller kunnen worden gemaakt met de titel “Molenaar ontmoet Moordenaar”. Gelukkig kwam alleen Jan’s voet in aanraking met de gruwelijke zware molensteen, anders hadden we bij Bakker Bart een nieuw molenbrood in de aanbieding gekregen: Maas Molenbrood, je moet er toch niet aan denken.

Het verhaal kent een happy end, want alleen Jan’s voet werd enigszins verbrijzeld en hij was er gewoon weer vrijdag!! Vraagt u hemzelf maar naar de details, als u dit verhaal te sterk vindt.

Han Duinker is gewoon een moordvent!! Al op de 5e zet ofzo had hij de loper van Frank Sluiter kunnen insluiteren, maar hij deed het bewust niet. Uitermate sportief van Han, ik weet niet of ik dit gedaan zou hebben…. Gelukkig wist Han uiteindelijk toch te winnen, want anders zou er toch wat nasmaak van het mindere soort zijn overgebleven. Bravo Han!

John Chadwick woont weliswaar sinds kort in Sans Souci wat ‘Zonder Zorg ‘ betekent, maar vorige week vrijdag was er enorm veel wateroverlast in de zonderzorgflat waardoor de lift het niet deed en John niet kon schaken. Voor dit natte incident plaatsvond, had ex-voorzitter Pool nog aan John toevertrouwd dat hij samen met zijn Frida nu echt zonder zorg kon leven, niet wetende dat zijn profetische woorden binnen 1 week gelogenstraft zouden worden….

Gelukkig was John Chadwick er vrijdag gewoon weer en ontmoette hij die andere John, namelijk Kaal. Het werd remise tussen de 2 Johnnen!

Dylan Heinen deed wel een heel opportunistisch stukoffer tegen Paul Harmse. Paul reageerde in eerste instantie correct, maar later had Dylan toch een KO in huis. Helaas voor hem miste hij deze mogelijkheid en Paul pakte het punt.

Overzicht voor ronde 5, gespeeld op 4 oktober 2024

53 Lourens van der Heijden 1468 C 0,00 48 0 0 0 0 0,0 0
54 Boor Fekkes 1713 B 0,00 47 0 0 0 0 0,0 0
55 Tom van Hoorn C 0,00 46 0 0 0 0 0,0 0
Dit bericht is geplaatst in Verslag,stand en uitslagen. Bookmark de permalink.