Bart Schlosser overleden

In memoriam Bart Schlosser

Vrijdagavond j.l. werd stilgestaan bij het overlijden afgelopen maandag van Bart Schlosser op 89-jarige leeftijd.

‘Bart is geboren in Amsterdam, maar verhuisde met zijn ouders al op jonge leeftijd naar Castricum. Zijn vader leerde Bart dammen, maar toen Bart op 14 -jarige leeftijd via een vriend het schaken ontdekte, is hij daar nooit meer van losgekomen.

In 1951 werd hij lid van een kleine schaakvereniging in Castricum, toen nog SV de Pion geheten.  In 1964 betrok Bart met zijn vrouw Gretha en twee kinderen een woning in de Bartokstraat – door hemzelf de Bart OK (uitgesproken als oké) straat genoemd- en hij bleef daar bijna zijn hele verdere leven wonen. Bart heeft veel betekend voor de schaakclub Castricum en heeft binnen het bestuur diverse functies bekleed, waarvan die van voorzitter hem uitstekend paste. Vanaf 1977 tot 1992 was Bart voorzitter, daarvoor was hij jaren lang wedstrijdleider van de A-groep ( Jan van Riel deed toen de B-groep) toen de SV Castricum met 9 bondsteams een grote ontwikkeling doormaakte. Onder het voorzitterschap van Bart werd het 1e team in 1986 kampioen van Noord Holland. (zie foto hieronder)

De vergaderingen die Bart voorzat, liepen vaak uit tot in de kleine uurtjes en dat kenmerkte Bart, die uitermate precies te werk ging. Ook op schaakgebied was Bart een Pietje Precies. Met grote zorg werden de zetten in keurig schoonschrift genoteerd en Bart was een voorzichtige schaker. Vaak werden uitstekende stellingen niet uitgebuit door zijn voorliefde voor rustige zetten.

Meerdere clubkampioenen zijn door het oog van de naald gekropen, nadat Bart weer eens te vredelievend te werk ging.

In de jaren 80 ging Bart ook een aantal keren met een groep Castricumse schakers mee naar Balatonfüred, de zustergemeente van Castricum. Daar vonden bijzondere ontmoetingen plaats met de Hongaarse schakers en werden er veel schaakpartijen gespeeld. Voorafgaand aan de partijen werd geproost met de Hongaarse sterke drank Palinka, maar Bart -die geheelonthouder was- gooide de inhoud steevast over zijn schouder naar achteren….

Nadat Bart stopte als voorzitter, kreeg hij in 1992 tijdens de algemene ledenvergadering het erelidmaatschap.

In 2001 kreeg Bart bij het 75-jarig bestaan van de schaakclub een erepenning van de Gemeente Castricum. Dit vanwege zijn vrijwilligerswerk van meer dan een halve eeuw voor de club!

In 2019 vond Bart het op 85-jarige leeftijd mooi geweest en kondigde hij op de ledenvergadering aan dat hij niet meer op de vrijdagavond ging schaken.

De hele club kreeg een afscheidsrondje aangeboden.

Wel heeft Bart daarna nog een aantal jaren meegedaan met de 55+ schakers. Zijn schaakperiode bij de SV Castricum beslaat een zeer respectabele periode van ruim 70 jaar!

De laatste jaren werden moeilijker voor Bart, omdat hij geestelijk sterk achteruitging. Toen het thuis niet meer ging, kwam Bart vorig jaar in verzorgingstehuis de Boogaert terecht waar hij maandag overleed.’

Hans .

Foto uit 1986 met het Noordhollandse kampioensteam: vlnr: Ger Holsteijn, Jan van Helten, Kees Lute, Fred Kok, George ten Bosch, voorzitter Bart Schlosser, Hans Molenbroek, Co Leeuwerik, Thomas Broek, Cees Swinkels en zittend Louis Stortelder en Jo Clarijs

Een van de moeilijkste dingen in het schaken is het voordeel vasthouden

“Pas als je het loslaat, ga je het vasthouden”
Bruce Effen

Bovenstaande was van toepassing op de partij Piet Kuijs met wit tegen Gerard van Pinxteren. Piet kreeg gaandeweg de partij een leuk voordeel, maar het loopwerk van Piet nam toe. Er was een soort onrust in zijn tred geslopen wat merkbaar was na een uitgevoerde zet, waarna Piet snel van het bord verdween. Het is een bekend verschijnsel: je staat goed, je denkt dat je controle hebt en …poeffff…. ineens is het weg. Piet won een pion, had een 2e pion moeten pakken en toen was daar het kantelmoment in de partij. Een kritisch veld werd weggegeven en Piet kreeg een inktvis op d3 die met al zijn tentakels voor steeds meer onrust zorgde. Piet verdedigde lang erg sterk, maar de stelling was onhoudbaar

Van goed naar gelijk naar verlies…

Gerard maakte het nog heel spannend door veel tijd in zijn stelling te steken, maar daardoor had hij het wel goed gezien. In de turbofase bleef Gerard op het oog koel en zorgde met een mataanval voor de beslissing. Zie partijen naspelen.

De meest correcte partij met zelfs een correctheidsscore van 94% werd gespeeld door Adi Makhmud met wit tegen Wouter Beerse. Het evenwicht werd zelden doorbroken. Eén keer had Wouter kans op voordeel, deze kans liet hij lopen, maar in het vervolg speelden zowel Adi als Wouter erg secuur. Gewoon een mooie remise! Zie partijen naspelen

Erg knap wat Wouter vrijdag liet zien tegen de beresterke Adi!

Alex van der Leest maakte indruk met zijn solide spel tegen Willem Pool en ook hier werd een remise de einduitslag. Zo handhaaft Alex zich knap bij de eerste 10!

Han Kemperink maakte tegen Hidde Brugman de fout dat hij in vrij gelijke stelling de verkeerde kant op rokeerde. Gewoon kort was ok maar de lange rokade was levensgevaarlijk. Hidde was er als de kippen bij om de boel op de damevleugel van wit te openen. Hij speelde de partij heel mooi uit, met een mataanval als bekroning. Zie partijen naspelen.

Openingsvoordeel kwijt, klein nadeel, groter nadeel, verlies….

Eric van der Klooster blijft het uitstekend doen met wéér een overwinning. Eric won een pion en liet dit voordeel niet meer lopen tegen Nico Kemp. Voorlopig Eric dus onbedreigd op 1!

De andere Eric kwam er niet aan te pas tegen Kees Lute en liep relatief snel tegen een harde nul aan. Kom op Eric, blijf bij de eerste tien, bijt je er in vast!

Jappe Koppenaal pakte zijn eerste overwinning en dat was dik verdiend tegen Rein Reek die het moeilijk heeft tegen het aanvalsspel van Jappe, knap gedaan Jappe.

Een andere opkomende komeet is Sjoerd Hoekstra die vers overgekomen uit de jeugd de gemoederen blijft verbazen. Dit keer won hij van Puk Schoorl en dat is erg knap Sjoerd. Een beetje volgens het gezegde: ‘de leraar in zijn wijsheid gist, de leerling in zijn waan beslist’.

Overzicht voor ronde 4, gespeeld op 27 september 2024

Wit   Zwart Uitslag